Notes al programa: “Aturar el temps”, concert de flauta i guitarra a càrrec del Duo Becerra-Serra, en homenatge al 50è aniversari de la mort de Robert Gerhard

Per Isabel Serra Bargalló

Com deia Claude Debussy, la música és l’art de donar color al temps. Debussy es refereix al temps real, aquell format per una successió de presents. Passat i futur són construccions mentals per tal d’ordenar les experiències viscudes i l’esdevenir. Però no és aquest temps el que acoloreix la música. La música es produeix en l’aquí i en l’ara.

El guitarrista i compositor lleidatà José Antonio Chic dedica 30 de diciembre a la seva dona i atura el temps commemorant, segons paraules del propi autor, el 30 de desembre de 1996, dia de dos naixements: el literal del seu fill Albert i el simbòlic de la mare, que va superar el greu perill que va córrer la seva vida.

Si cada moment que s’extingeix és reemplaçat per un de nou… existeix el temps? És potser això el que ens suggereix Conrad Setó amb la seva obra Present Eteri. La melodia i els arpegis d’aquesta peça flueixen, intemporals, amb naturalitat, com el cant d’una mare al seu fill. Del compositor montblanquí també escoltarem Narració, per a flauta sola i l’estrena mundial de Cábalas, per a guitarra, dedicada a Carmen Becerra.

Una altra manera de reflexionar sobre el temps és el memorial que rendim a algú que ja no està entre nosaltres. Elegía por Cintio Vitier, de Leo Brouwer, representa un cant del compositor cubà a l’obra, la personalitat i la creativitat de l’il·lustre compatriota, escriptor de vasta cultura i gran dimensió intel·lectual. En un moment de la peça es recrea una de les dances d’El Retablo de Maese Pedro de Manuel de Falla, admirat tant per l’homenatjat com pel propi Brouwer, de qui, per cert, cel·lebrem aquest 2019 el 80è aniversari.

Robert Gerhard (2)Rememorant Robert Gerhard en el 50è aniversari de la seva mort escoltarem Capriccio, per a flauta i Fantasia, per a guitarra. Robert Gerhard va néixer a Valls, Tarragona, el 1896 i després de desenvolupar gran part de la seva vida i professió a Anglaterra esdevenint un compositor de prestigi internacional, va morir a Cambridge el 1970. Actualment, la música de Robert Gerhard és considerada pels experts com una de les grans fites de la composició de tot el segle XX.

A partir de l’arranjament per a soprano i guitarra del propi Heitor Villalobos sorgeix la versió per a flauta i guitarra de Bachianas brasileiras núm. 5. El poema de Ruth V. Corréa en què es basa la peça evoca el moment en que el dia acaba i apareix la lluna. Es tracta doncs del temps cíclic: la successió de llum i foscor, les fases lunars, el pas de les estacions… La peça és un clam a l’eternitat del cel, de la terra i de tota la Natura.

Des d’Argentina, Astor Piazzolla ens remet al temps històric: el dels calendaris i els rellotges. Amb la seva Histoire du Tango ens situa en presents llunyans successius que cataloga en quatre moviments: Bordel 1900, Café 1930, Nightclub 1960 i Concert d’ajourd’hui. Amb ells ens trasllada als llocs on es solien escoltar tangos i ens fa arribar els aromes, els colors i els ritmes diferenciats de cadascun dels estils d’aquest gènere musical.

2 thoughts on “Notes al programa: “Aturar el temps”, concert de flauta i guitarra a càrrec del Duo Becerra-Serra, en homenatge al 50è aniversari de la mort de Robert Gerhard

  1. Un programa xulissim Isabel. Èxit garantit amb la vostra qualitat. Molta sort pel dia eel concert!!. Abraçada.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s